فناوری اطلاعات یکی از پدیده های جدید است که همه جای دنیا را با ارتباطات تار عنکبوتی و تودرتو و درهم بافته، به هم وصل کرده و به سرعت تمام جوانب زندگی امروزی از جمله آموزش و پرورش را تحت تأثیر خود قرار داده است. از این روی، آموزش و پرورش باید هرچه بیشتر و بهتر از این پدیده جهت نیل به آرمان های خود استفاده نماید و از آنجا كه آموزش و پرورش از طریق برنامهی درسی، رسالت خود را انجام می دهد، برنامه های درسی جهت تحقق این هدف باید کارآیی و اثربخشی ام را داشته باشند. فناوری اطالعات و ارتباطات )فاوا( تعاریف گوناگونی دارد که از بین آنان تعریف زیر برگزیده شده است: فاوا به مثابه یکی از جدیدترین فناوری های ساخته بشر، توانایی گردآوری، سازماندهی، ذخیره و بازتاب اطالعات را در قالب صوت و متن های نوشتاری و عددی دارد و این امر با استفاده از ابزارهای رایانهای و به کارگیری سیستم های مخابراتی محقق میشود. )زارعی زوارکی،1380) تولید علم و فناوری، شرط بقای جوامع است و وضعیت رشد و تولید علم در کشورهای مختلف تعیین کننده سرنوشت هر کشور است. توسعه فناوری، عامل اساسی برای دستیابی به توسعه پایدار، توسعه اقتصادی و مبارزه با فقر است. سازمان راهبردی فناوری آمریکا نیاز به فناوری اطالعات را ناشی از سه عامل می داند: 1 )فناوری اطالعات خود یک صنعت راهبردی است که یکی از سودآورترین صنایع جهانی به شمار می رود. 2 )فناوری اطالعات یک فناوری کلیدی است و در همه صنایع جهانی و خدمات کاربرد دارد. 3 )فناوری اطالعات، زیر بنایی اساسی و بنیادی است که به همه شرکت ها، مؤسسات و واحدهای اقتصادی امکان می دهد تا در استفاده از دانش بشری و انتقال آن سهیم شوند؛ فناوری جایگاه و کاربرد فناوری اطالعات و ارتباطات در برنامه درسی دوره ابتدایی 39 اطالعات سبب کاهش هزینه ها میشود و در نتیجه به افزایش بهرهوری و کیفیت محصول میانجامد.)محمدی،1384) عالوه بر مطالب باال، استفاده نکردن از فاوا موجب نابرابری در استفاده از فرصتهای آموزشی میشود؛ عمق این نابرابریها در بین کشورهای پیشرفته و در حال رشد تفاوتهای فاحشی دارد. جوامعی که توان به کارگیری فاوا را ندارند یا کمتر دارند، به طور پیوسته از مشارکت در جامعهای که بر اساس علم و فناوری حرکت می کند عقب می مانند.
فناوری ,اطالعات ,های ,می ,استفاده ,فاوا ,فناوری اطالعات ,و پرورش ,آموزش و ,و در ,و ارتباطات
درباره این سایت